Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Keto extra čokoládový cheesecake s arašidovou krustou

utorok 18. apríla 2017

Keto extra čokoládový cheesecake s arašidovou krustou

Nie bezdôvodne sa tento blog volá Nemehlo v kuchyni. Mám pocit, že kedykoľvek sa pustím do niečoho náročnejšieho, než je hodiť na plech zeleninu (a sem-tam sa stane, že popri robení milióna iných vecí ju spálim), nevyjde to podľa mojich predstáv. Tento týždeň sa mi to po >>kokosových sušienkach<< stalo zase (i keď tie napokon dopadli lepšie, ako sa na prvý pohľad zdalo, chvalabohu). Neviem, možno je niečo vo vzduchu alebo si proste musím prestať namýšľať, že zo mňa niekedy bude dobrá kuchárka. Človek by očakával, že po ôsmich rokoch intenzívneho samoučenia si bude v kuchyni už aspoň trochu istý. Ale nie, tuuudle.
Musím to uviesť na pravú mieru. Extra čokoládový cheesecake, ktorý vám prezentujem dnes je výborný, lahodný, dokonalý a smelo sa pustite do jeho prípravy. Chyba nie je v recepte. Tá je, bohužiaľ, medzi klávesnicou a stoličkou. Tak po poriadku:
  • nemám žiadny odhad. Čo je na bývalú študentku (astro)fyziky dosť hanba. Myslela som si, že cesta na krustu je nejako málo a tak som sa ho snažila napchať do malej zapekacej misky. NIE! Je ho viac než dosť, preto zvoľte bez obáv klasickú tortovú formu.
  • arašidová múka (aspoň tá, ktorú mám ja), je extrémne tuková a preto sa oplatí k nej pridať tak o tretinu menej masla, ako káže recept. Aby ste ho potom nemuseli odsávať takým množstvom servítok, že by vystačili na obalenie múmií celej faraónskej rodiny. 
  • nie, vybrať cheesecake priamo z mrazničky von 30 minút pred plánovaným podávaním naozaj nestačí na to, aby stihol rozmrznúť. Nachystajte si sekáčik. Alebo použite rozum a skladujte ho radšej v chladničke. 
Ak by som sa vyvarovala všetkých vyššie zmienených bodov, odmenou by mi bol dokonalý, bezchybný syrový koláč, ktorý snáď okrem mňa pripravovali už všetci na svete. Takto mu k ideálu chýbajú iba estetické fotky, pretože stuhnutý na kosť sa fakt zle krája a tenučká krusta, ktorá by slúžila len ako obal na udržanie formy. Moja bola preto hrubšia, na druhej strane, možno to nebolo na škodu, aspoň ju bolo v cheesecaku poznať a nepotláčala ju výrazne horká vrstva plnky. Keď už sme pri nej, ja som nepoužila gram cukru či iného sladidla. Preto je krém horký tak prudko, že by to niekomu nemuselo vyhovovať. Mne áno. Čokoláda musí mať nad 70% inak, sa mi to neráta. Čím viac, tým lepšie, táto mala 81. Ale taká 99% Lindt, kedy už v podstate jete surové kakaové bôby, to by bola haluz. Preto v recepte uvediem množstvo sladidla tak, ako ho ponúkal originál, nič vám však nebráni v tom niečo ubrať (alebo pridať, záleží na preferencii). 
A ak by vás zaujímalo, prečo som sa do cheesecakeu pustila až teraz, po tom, čo tento fenomén letel na blogoch pred sto rokmi, vedzte, že mi vždy prišiel príliš luxusný. Na to, aby som ho robila len kvôli sebe a aj na to, aby som ho potom niekomu rozdala. Syry, mascarpone, tvarohy, ricotta, to nie je práve lacná záležitosť. Avšak, vynašla som sa, syr ako syr (áno, som barbar), namiesto mascarpone či cream cheeseu som použila cottage a tvaroh, ktoré sú lacnejšie. Navyše, keď si tak predstavím kalorickú hodnotu jedného kúska, padám do mdlôb a zaprisahávam sa, že nasledujúci mesiac už musím byť iba na hlávkovom šaláte. Ak vás podobné myšlienky neprenasledujú, spokojne si ukrojte polovicu koláča, pretože pri jednom kúsku nebudete chcieť ostať. Pahltné zlé ja na ľavom pleci bude chcieť viac a viac. 

Krusta:
  • 60 g arašidovej múky (kto nemá, nahradí mandľovou, tá je bežne dostupná v každom väčšom reťazci)
  • ½ ČL bezfosfátového prášku do pečiva - ale príde mi zbytočné, nepotrebujeme, aby krusta nafúkla. Nabudúce urobím bez toho. 
  • 1 vajce
  • 113 g masla (ale dala by som menej, záleží od múky)
  • {58 g sladidla - medu, javorového sirupu, agáve, datlového..}
  • 3 PL jemného tvarohu (z 250 g vaničky)
  • štipku soli
Cheesecake náplň:
  • 2×200 g kelímky cottage syra, zbavené srvátky + zvyšok jemného tvarohu (takže dohromady okolo 450 g)
  • 250 ml smotany na šľahanie
  • 21 g holandského kakaa
  • {58 g sladidla - medu, javorového sirupu, agáve, datlového..}
  • 125 g čokolády - 81% (pokojne viac)
Rúru predhrejeme na 180 °C. Tortovú formu vymažeme olejom a vystelieme papierom na pečenie. Pomocou mixéra spracujeme v mise maslo so sladidlom do svetlej nadýchanej hmoty. Pridáme 3 lyžice tvarohu, vajce a opäť zmixujeme. Nasypeme arašidovú múku (s práškom do pečiva) so soľou a varechou premiešame do kompaktného cesta. Pozor, môže byť lepivé, preto pri vtláčaní do tortovej formy použijeme navlhčenú lyžičku pre uľahčenie práce. Korpus vložíme do rúry a pečieme 20-25 minút, kým nie je zlatistý (dĺžka závisí od hrúbky cesta). Formu vyberieme a necháme vychladnúť, potom ho preložíme do chladničky, kde bude odpočívať aspoň hodinu. 


Medzitým si pripravíme krém. Vo vodnom kúpeli roztopíme čokoládu a príležitostne k nej pridáme sladidlo. Dobre premiešame, aby sa rozpustilo a odložíme bokom. V mise vyšľaháme šľahačku, kým nie je tuhá. V ďalšej mise skombinujeme cottage syr, ktorý sme zbavili prebytočnej tekutiny a ponorným mixérom rozmixovali na hladkú hmotu s kakaom. Následne pridáme tekutú čokoládu a poriadne premiešame. Opatrne zapracujeme aj šľahačku, zľahka, aby sme nestratili objem. Plnku nanesieme na vychladnutú krustu, uhladíme povrch a znovu vložíme do chladničky, aspoň na 4 hodiny, aby cheesecake dostatočne stuhol. Proces môžeme urýchliť aj pomocou mrazničky, ale pamätajte na moje varovanie na začiatku článku. Keď je koláč pripravený na podávanie, ozdobíme ho napríklad bobuľami hrozna a na záver môžeme posypať kakaom. 


Keďže ja som trúbka a vzala som si malú formu, zvýšil mi kopec plnky, preto som ju napchala do samostatných formičiek. Koniec koncov, je tak výborná, že sa dá jesť ako puding, respektíve, v podstate sa jedná o niečo ako domáci termix! A to teda chcete, všakže?





Keď tak nad tým uvažujem, ešte takmer tri štvrtiny cheesecakeu mi ostali, čo mi otvára pár možností vyrobiť lepšie fotky. Ak by sa mi to náhodou podarilo, hodím ich sem. Zatiaľ tu budú musieť strašiť tieto, no nech vás to neodrádza. Ak ste ako ja a syrový koláč ste ešte nikdy nepripravovali, lebo je finančne náročnejší, vidíte, že to ide i "ľudovejšie". Cottage v akcii hádam nikoho nezruinuje. Ak je zase varovným signálom kalorická hodnota, beriem, mňa to tiež vystrašilo, ale v prípade, že zredukujete cukor na minimum a použijete kvalitnú horkú čokoládu to nebude také bolestivé. Navyše, táto verzia je v súlade s Keto princípmi výživy, čo ma konečne presvedčilo o tom, že aj takto sa dá plnohodnotne maškrtiť. Len to chce pevnú vôľu a nezošrotovať celú formu na jedno posedenie.

EDIT: doplnené o fotky (25.4.2017) - ozdobené kokosovými čipsmi. Veľká zmena to nie je, ale snaha bola. 





2 komentáre:

  1. Juuuj vyzerááá úúúžasne a aspoň viem čo s ním spravím keď bude hotový! ... Však tiež neplánujem zjesť celý naraz a mraznička ako vidím mu nevadí. Istotne však budem musieť odobrať množstvo masla a nepoužijem ani takú špeciálnu múku :) a aj ta smotana na šľahanie :D juuuj ale super inšpirácia :) musím a fakt musím to skúsiť! :D
    ... ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ďakujem!
      Áno, mrazenie zvláda viac než dobre :D
      Skús a daj vedieť, ako dopadol.

      Odstrániť