Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Obláčikové žemle (paleo) s hummusom

sobota 7. januára 2017

Obláčikové žemle (paleo) s hummusom

Som tu opäť po niekoľko dňovej nedobrovoľnej odmlke. Vedela som, že január bude hektický, ale aby bol až takto šialený, na to som úplne pripravená nebola. A to, prosím pekne, ubehol sotva prvý týždeň. Ak to takto pôjde rovnakým tempom aj ďalej, budem si gratulovať ak neskončím niekde na psychiatrii, nieto aby som sa zožierala nad tým, že blog zíva prázdnotou. Napriek všetkému som však dnes tu a ešte s akým príspevkom! Moja výprava za dokonalou náhradou pečiva sa zrejme skončila. Nevykladajte si to zle, všetky recepty, ktoré som dosiaľ publikovala, či už na rôzne placky zo strukovinových múk, alebo toasty na zeleninovej báze, sú skvelé a stopercentne si za nimi stojím. Každý je výnimočný v inom aspekte, či už chuti alebo konzistencii, napríklad soccu milujem práve preto, že je chrumkavá (a ja hryziem rada). Niekedy som sa pristihla pri tom, že mi chýba nejaká alternatíva krajca chleba, ktorý by bol mäkký, ľahko prenosný, nedrobilo sa z neho alebo nebol príliš šťavnatý či vlhký (ako napríklad mrkvové, karfiolové a podobné placky). Na obláčikový, oblačný (alebo čo ja viem ako ho preložiť cloud bread) som na internete naďabila už dávno, nechcela som však veriť tomu, že výsledok bude naozaj taký, ako ho opisovali. Pri výpočte surovín som proste pochybovala, že zafunguje ako má. Okrem toho, vínny kameň na mňa pôsobil príliš výstredne a bála som sa, že sa nebude dať zohnať. Ani som ho v čistej, samotnej podobe nenašla. Použila som však bezfosfátový prášok do pečiva, kde je jeho hlavnou ingredienciou. Ostatne, každý i obyčajný kypriaci prášok ho má, keď sa už ale má jednať o kľúčovú ingredienciu receptu, rozhodla som sa investovať a zvoliť aspoň trochu "zdravšiu" alternatívu. Ono, 17 korún naozaj nikoho nezruinuje 😁 Výsledok? Bomba! Žemličky sa podarili parádne, sú jemné, dokonca s typickou mozaikou na povrchu, ohybné, no držia tvar, pohodlne sa dajú natrieť akoukoľvek pomazánkou, použiť ako "obal" na burger, proste presne také, ako som si predstavovala pri zúfalom hľadaní. Nadýchané a svojím zložením miliónkrát lepšie ako bežné pečivo plné boviečoho. Ak ste na tom podobne ako ja a zatiaľ márne pátrate po, nie náhrade, to by ich degradovalo, ale skôr vylepšení pečiva, neotáľajte ako ja a berte mixéry! Dobre, na to, že ide o niečo tak banálne ako dve, respektíve 4 placky, musíte vytiahnuť až dva elektrické spotrebiče, ale ono to za to stojí. Naozaj!
  • 2 vajcia, bielka a žĺtky zvlášť
  • 150 g cottage, precedený zo smotany, použijeme len "guľôčky" 
  • ¼ ČL bezfosfátového prášku do pečiva (ideálne čistého vínneho kameňa, ale bude fungovať i obyčajný kypriaci prášok)
  • trochu bylinkovej soli
  • nátierka podľa ľubovôle (v tomto prípade classic hummus z Lidlu - potrebovala som spotrebovať)
  • {akékoľvek iné doplnky, ktoré máte radi v obloženej žemli, takže aj vajíčko, šunka, syry, šalát, zelenina, atď atď.}
Oddelíme žĺtka od bielok do dvoch mís. K bielkam pridáme vínny kameň a vyšľaháme do poriadne tuhého, takmer akoby "suchého" snehu, trvá to 3-4 minúty. K žĺtkom pridáme čistý cottage zbavený tekutiny a ochutíme soľou. Ponorným mixérom zmixujeme na hladko. Do syrovej zmesi v dvoch dávkach zapracujeme sneh, opatrne a zľahka, aby nepadol. Z hmoty na plechu vystlanom papierom na pečenie vyformujeme 4 placky a plechom párkrát buchneme o dosku, aby sme vytlačili z cesta bubliny a povrch bol rovnomernejší.


Žemle vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C a pečieme asi 20 minút, kým povrch nie je zlatohnedý a je na ňom mozaika v podobe vzoru, aký na chrbte nosia žirafy 😄 (prosím, oceňte tú snahu o čo najvernejší opis). V prvých minútach žemle prudko vyskočia a nabobtnajú, po vybraní z rúry však spľasnú, preto sa niet čoho desiť. Má to tak byť. Plátky natrieme či obložíme podľa ľubovôle a konzumujeme. Ale poriadne prehĺtať, nieže sa od blaha zadusíme! 




Ako bojovú úlohu do budúcna si dávam zistiť, či sa oblačné žemličky dajú skladovať v mrazničke. Potom by mi nič nebránilo si ich pripraviť v niekoľkých dávkach a podľa potreby vyťahovať. Musím to zrealizovať veľmi rýchlo, pretože v nich vidím obrovský potenciál a zdajú sa mi ideálne ako jedlo na cesty. A keďže ani nie o dva týždne to vypadá na náročnú služobku, bude dobré mať ich po ruke. Myslím si, že táto informácia sa bude hodiť i vám, o to viac sa budem snažiť môj cieľ naplniť. Určite dám vedieť. A zatiaľ, dovidenia na budúce!

3 komentáre:

  1. Tak toto je vazne bomba!!!Urcite budem robit castejsie.Kludne namiesto tortily alebo palacinky,najblizsie skusim na sladko s javor.sirupom, b.jogurtom alebo tvarohom,ovocim. To skladovanie v mraznicke vyskusam,dost ma to laka mat ich nonstop k dispozicii. Narobim si rozne velkosti. DAKUJEM za dalsi skvely a jednoduchy receptik. Mersi

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tento komentár bol odstránený autorom.

      Odstrániť
    2. Ďakujem za krásny komentár, urobil mi radosť. Už som uvažovala nad sladkou verziou, namiesto palaciniek to bude ideálne. Mrazničku som nakoniec ešte neskúšala, ale využila som ich namiesto toastov - zapiecť so šunkou a syrom a taktiež bomba! Ak by to inšpirovalo, stačí pozrieť sem:
      http://nemehlo-v-kuchyni.blogspot.cz/2017/01/oblacne-toasty-so-schwarzwaldskou-sunkou.html
      Krásny deň prajem!

      Odstrániť